fredag 20 november 2009

BUUUU!! Jag säger bara BUUUU!!

UnderbaraClara har gjort ett inlägg om Gina Tricots reklamkampanj. och Clara rasar över en otroligt smala modellen som använts för att visa underkläder. På tidningen Dagens hemsida  finns en artikel som tar upp Claras inlägg. De har frågat marknadschefen på GT, Victor Appelquist vad han har att säga om Claras inlägg och åsikt. Och den satans fegisen Victor Appelquist säger bara att de inte “kommenterar enskilda personers åsikter”.

Och jag säger bara DÅLIGT GT DÅLIGT!!
Stå upp för ert usla val av modell istället, säg vad det är ni vill säga med denna reklamkampanj. Vill ni dela ut mer dålig självkänsla i julklapp till redan magra fjortisar? Vill ni få oss redan överviktiga att känna oss riktigt dåliga?
Eller ska alla som väger mer än 60 kilo må så dåligt att ni slipper sälja kläder till dem?

Det vore fan så mycket starkare om de någon gång kunde använda modeller i strl 38-40. Att ständigt behöva stirra på dessa flickor (jag kan inte använda ordet kvinnor) med strl 32-36 är en plåga.
Hur ska jag kunna se mej själv i deras kläder när de envisas att använda modeller som ser ut att ha levt på mineralvatten och gräslök hela livet.
Jag undrar bara när skelettet i sej blev en modedetalj? När blev det nödvändigt att ha höftben som sticker ut genom huden för att få kallas snygg eller sexig?
Hur kan det komma sej att lår som aldrig mötts helt plötsligt ses som normalviktigt?
När jag gick i skolan var jag kompis med en tjej som skämdes för att hon hade ett mellanrum mellan låren. Då sågs hon som mycket smal. I dag skulle nog hon kategoriseras som normalviktig.
Hemska hemska vikthets!

Kom ihåg att läsa Gröna Annas inlägg i size zero-debatten.

2 kommentarer:

  1. Skönhet säljer, så enkelt är det. Victor kan nog inte kommentera som han säger, för då skulle han få fullt upp stackarn. :-)
    Tycker också att dom borde använda lite olika modeller!
    Sen var ju hon inte sååå trådsmal direkt utan väldigt vacker faktiskt... inget skelett direkt. Men har man dålig självkänsla så inspirerar ju det kanske inte direkt. Släpp den dåliga känslan och reta inte upp er om ni "tjockisar" ska få igenom era tankar. Det som säljer, tillverkas helt enkelt. Gå in på GT och beställ er storlek. Blir det efterfrågan så vill dom tjäna pengar och gör vad massan kräver. Då kanske det också blir normalt med knubbisar. Men klaga inte på trådsmala för det finns alla sorter och inget är rätt i naturens ögon. Sen mår ingen bra över att vara fet, och få fetma givetvis :-(

    SvaraRadera
  2. Men snälla, det är ju det vi gör. Jag och många andra jag känner mailar till de stora klädkedjorna och klagar på deras dåliga utbud med större storlekar.
    Jag tycker att vi ska sluta fylla våra tonåringars huvuden med modeller som väger 50 kilo. Anna Nicole Smith var min stora idol när jag var tonåring (synd att hon knarkade ihjäl sej), om det funnits fler som hon så tror jag att färre 10åringar tänkt på bantning.
    Dessutom är Viktor ansvarig för den här reklamen och borde kunna svara på frågor om den. Det är ju ändå hans jobb.
    Och jo, jag tänker fortsätta klaga på trådsmala när de STÄNDIGT ska visas i media som det ultimata idealet. Det borde finnas annat att visa än 19-åringar vars skelettdelar petar ut under huden.
    Dessutom så finns det något som heter HAES, health at every size. Det innebär att alla kan leva bra oavsett vikt. Man behöver inte vara sjuklig bara för att man är tjock.

    SvaraRadera