lördag 5 december 2009

Lussekatter…

I morgon ska jag baka lussekatter med kesella. Det är nog 700 år sen jag bakade lussekatter sist. Kesella har jag aldrig brukat alls förut. Så det är bäst att ni håller tummarna och det är tur att det är bulldeg och inte sprängdeg.
Jag är så otålig när det gäller jäsningen. Stirrar lite på bakduken, lyfter lite, petar lite, kommer på att degen ska ha det stilla och varmt, låter degen vara i 10 minuter och sen är jag tillbaka igen.


Katterna på bilden är inte mina, de har jag lånat från den här bloggen.

7 kommentarer:

  1. Låt degen jäsa i lugn och ro så blir bullarna bäst.Gör något annat nyttigt under tiden ska du se att tiden går fort och degen har i ett nafs jäst klart.Vill att dina bullar blir bra nu när saffranet är så dyrt.

    SvaraRadera
  2. Ja det vill jag med, hörde att ett halvt gram kostar 38 kr.

    SvaraRadera
  3. Hörde på tv4 igår när dom hade en konditor/bagare där att det handlar om att man ska röra ner smöret i degen. Det skulle inte vara smäll bara rums varmt. Så skulle allt bli jätte bra tydligen. Det var en myt det här med kesella och grädde och allt var folk har i för att dom ska bli saftiga. Allt hängde på fettet så att säga.
    Du får väl gå in på tv4.se och kolla på lördagsmorgon eller vad det heter.

    SvaraRadera
  4. Jag gör alltid som Carola H sa,rör bara ner smöret.Så gör jag även när jag bakar vanliga bullar.Nu ska väl dina lussebullar vara klara,hur blev dom?

    SvaraRadera
  5. Jag och Becky gjorde lussebulle med kesella förra julen och dom vart bra!

    SvaraRadera
  6. hur gick det med lussarna?? säker bra, brukar bli bra med kesella. Jessica

    SvaraRadera
  7. Lussekatterna blev jättegoda, fast fula. Jag tror att kesellan gav dem lite "tyngd". Det gick åt några stycken i går till fikat och så fick Cill med sej några till jobbet.

    SvaraRadera