tisdag 1 november 2011

En lunch, en insikt.

Jag åt lunch med två vänner och den ena vännens mamma, alla tre jobbade på sin vikt. En äter delvis pulver, en köpte ett löpband och en var viktväktare.
Vi tillbringade en hel lunch till att prata om mat och viktnedgång, vad man ska äta, vilken metod som fungerar och vilken som inte fungerar.
När jag gick hos min FYSS satsade jag på 1 kilo i månaden, det är skonsamt för kroppen och sinnet. Ingen stress, ingen påfrestning för kroppen.
Nu fick jag höra att jag kunde gå ner min extra 40 kilo på ett år. ETT ÅR!
Jag förstår att jag oxå skulle kunna göra det men jag undrar vad det skulle ge mej för liv.
Då insåg jag att jag inte vill gå ner 40 kilo, jag har ingen lust, jag känner inget begär.
Jag är nöjd, men nu är jag ledsen över andra överviktigas syn på sej själva. Att tro att livet blir annorlunda för att man går ner i vikt, att kanske tro att man blir nån annan.

Jag insåg hur krampaktigt gärna de ville gå ner i vikt, jag känner mej skonad. Jag känner inte den nästan panikaktiga känslan längre, måste tappa i vikt-paniken.
(Även om jag oxå är mästare på dieter och dos and donts. )

Nu vill jag förespråka HAES, healt at every size. Man kan äta bra mat och motionera fast man är överviktig. Jag tror att det gör mer för det psykiska välmåendet än att viktväkta och bli smal.

Lev, ät och rör på dej!

5 kommentarer:

  1. Så sant, håller med allt du skriver. Visst, jag försöker gå ner i vikt just nu, MEN bara för att jag är för stor just nu. Jag tycker smalt är fult. Jag tänder absolut inte på smala män och smala kvinnor är inte alls vackert. Det ska vara former, punkt slut. Vi är ju kvinnor for fuck sake! ;)

    SvaraRadera
  2. Pulver i all ära men vad händer när man slutar leva på pulver om man inte lär sig om bra kost? Man hamnar antagligen där man började igen :P hehe.

    Hade garanterat jag gjort...HAHA :D

    SvaraRadera
  3. Bra skrivet Linda. DU ÄR SNYGG så få aldrig någon bantningshet snälla du.
    Tycker du har rätt tänk min kära vän.


    Kram på dig

    SvaraRadera
  4. Lev. Ät. Rör på dig. Viktigt! Precis som du skriver är det viktigaste att komma fram till vad jag vill? Varför vill jag göra detta? Och om jag vill gå ned i vikt så fungerar det med lite olika metoder men vad är det jag vill uppnå? Vill jag leva länge och ha god hälsa? Ja såklart!!! Och medicinskt finns det en del mått att titta på, MEN, vad är det jag vill mer än att svart på vitt på ett papper kunna säga "Nu är jag en medicinskt normalriskig människa!", vad vill jag mer ha ut av livet som inte syns i de där siffrorna? Viktiga saker att fundra på! :)

    SvaraRadera