tisdag 22 november 2011

Tycker om

Allt tycker om nåt, jag tänkte lista saker jag gillar här.

  • Ljudböcker, jag älskar att göra hushållsarbete eller att köra bil och lyssna på fantastiska böcker. När jag går i skogen lyssnar jag alltid, fast det är inte ens säkert att jag kommer ihåg vad jag hört. När jag hittade Storytels app till min iphone så blev jag lyckligast i världen. För 169 kr i månaden får jag lyssna på så många böcker jag vill. Nu fylls mina dagar av ett litterärt skimmer, det finns inget bättre än livsöden.
  • Nystädat, när jag är helt ensam hemma och jag torkat golv, dammat och duschat krukväxter då är nästan livet som härligast.  I alla fall som doftupplevelse, när allt luktar såpa och rena sängkläder. Jag har hört talas om nåt som heter linoljesåpa som står på min önskelista till sommaren. Det ska tydligen fungera till allt, bla tvättmedel. Jag vet faktiskt ingen annan förutom jag och Estrid Bengtsdotter som önskar sej rengöringsmedel.
  • Anteckningsböcker, jag vill bara köpa dem för att de är så fina och pappret är så rent. Aldrig att jag vet vad jag ska skriva i dem. De ska helst vara dyra och ha härligt papper. Jag önskar att jag hade roliga och smarta sake som jag ville sätta på pränt.
  • Brev, tjocka handskrivna brev. De ska vara så tjocka att kuvertet nästan bågnar. Gärna med teckningar och små anteckningar i kanten eller kanske klistermärken. Riktiga fjortisbrev, fast det är väl ingen som handskriver brev längre.
  • Julaftonskänsla, rena mattor och bytta gardiner i kombination med mörker och en aning snöfall. Givetvis med tända ljus så man känner sej härligt julig. Det bästa är ju förstås att få tända en julgran. Första året jag och Peter var tillsammans så köpte han en ny säng. Kvällen innan den nya sängen skulle komma bar vi ut den gamla i vardagsrummet. Den natten sov vi i den trånga 120-sängen under julgranen framför elementet. Utanför lyste kommunens julbelysning från gatan. Det var min finaste natt någonsin.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar