torsdag 22 september 2011

Bokdags!

Jag såg filmen som barn, jag såg den måånga gånger men det är först nu som jag läst boken.
Agnes Cecilia av Maria Gripe är en riktigt bra bok, jag har aldrig läst något av Maria Gripe tidigare och nu ångrar jag mej.
Agnes Cecilia är väl en ungdomsbok men jag gav fasen i det och köpte den ändå.

Den handlar om Nora som bor med sina släktingar eftersom hennes föräldrar dog i en bilolycka när hon var liten. De flyttar in i en ny lägenhet, där börjar Nora höra fotsteg fast hon är ensam. Hon blir kontaktad via telefon av en gammal dam som vill att hon ska hämta ett paket i Stockholm och tack vare paketets innehåll så får hon reda på vem det är som går i lägenheten och hur hon själv hör till historien.

Köp den till era barn! Det är en bok att minnas.

2 kommentarer:

  1. Du måste läsa "tordyveln flyger i skymningen". Gripe har skrivit den och den är jättebra. Gick som radioföljetong på mornarna för jättelängesen.Vi låg i Buder och lyssnade, barnen och jag. =)

    SvaraRadera
  2. En av mina favoritböcker! Jag minns att det var den första "riktiga" bok som jag läste, som inte var Astrid Lindgren. Har betytt väldigt mycket för mitt litteratur intresse tror jag. Och om jag fick en dotter skulle jag vilja döpa henne till Nora!

    SvaraRadera