fredag 4 januari 2013

Lisa blev arg

Jag har inte bloggat på jättelänge, det innebär att hennes startsida på datorn inte ändrar sej. :-)

Slutet av förra året kantades i min värld av rasistiska inlägg på facebook och idiotiska tankar om pepparkakor och julsånger.
Det gör mej så jäkla ledsen att folk inte tänker längre än näsan räcker när de skriver saker som “invandrarna tar våra jobb”, “invandrarna kostar oss så mycket pengar”, “våra gamla på hemmen får ingen vård pga invandringen” och “våra barn får inte klä ut sej till pepparkaksgubbar pga invandrarna”.

Tänk att vuxna människor inte kan förstå att invandrare är i behov av en trygg plats att överleva på, om de kunde stanna i sitt hemland så gjorde de det. Att fly är en sista utväg och det handlar om att överleva. Man säger att man protesterar för att invandrarna tar pengar från skolan och sjukvården, men man tar aldrig upp frågan att ett JAS-plan kostar 250 miljoner kr eller att våra politiker festar upp hundratusentals kronor.

Invandrarna försöker inte förvandla oss till muslimer eller göra Sverige till ett muslimskt land, de vill oxå ha möjlighet utöva sin tro.
När jag pratat om sånt här på facebook så reagerar de med att bli arga och helt plötsligt väldigt religiösa. Många som nog inte gått i kyrkan sen skolan är helt plötsligt väldigt intresserade av kristendomen och kyrkoåret, även om jag gissar att många inte vet om de är katoliker eller protestanter. 
Att  thailändskorna som otäcka äldre män importerar hit är buddister pratar man aldrig om, inte ett ord. Men det är bara för att de integreras i samhället och blir en del av vår vardag.
Om invandrarområden som Rosengård och Rinkeby försvann och invandrarna spreds bättre i samhället så skulle även de bli en del av vår vardag och märkas mindre.

Tänk på att alla är människor och att vi bara har en jord att dela.

4 kommentarer:

  1. Du är min smartaste syster!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag vill inte vara den som påpekar "the obvious" Stina... Men du har bara EN syster så vad hon än skrivit så hade hon varit din "smartaste syster"! ;)

      Men jag kan inte annat än hålla med! Jag bör nog ta mig en ordentlig titt på mina vänners sidor på FB och göra en räd. Plockar bort lite folk eftersom men man kanske skulle ta en ordentlig titt och gallra ordentligt!

      Radera
  2. Gustav Fridolin gjorde en liknelse här om dagen... Om ett hus brinner ska vi då inte då låta människorna där inne komma ut? Utan vi ska alltså låta dem vara kvar där inne medan vi utifrån försöker släcka elden... Han Åkeson-snubben hade inget bra svar på detta

    SvaraRadera