onsdag 6 januari 2010

Bränd grädde

Jag har lagat mat, jag måste efter som Peter är på det stora havet (östersjön).
I går bestämde jag att potatisgratäng är bra mat, så en gratäng skulle det bli. Jag kom hem tidigt från jobbet i dag (17.00) så jag satte igång att skala potatis, skiva potatis, skiva lök och leta efter en lämplig form. Jag hittade en för stor form, en för liten form och så en som passade perfekt men det var en blomkruka så jag lät den vara.
Efter lite grävande i ett skåp hittade jag en springform i precis rätt storlek. Jag tjoppade i potatis, lök, grädde, kryddor och riven ost, sen slängde jag in alltsammans i ugnen.
Här kommer ett litet aber, springformar läcker…
Det började droppa grädde i ugnen, jag tätade lite med aluminiumfolie. Det hjälpte inte, inte alls faktiskt.

Efter 40 minuter tog jag ut formen, då hade all grädde runnit ur. Jag hällde på mer grädde och ställde in den igen, samma sak en gång till. Grädde överallt och en stank av pannkaka.

Till slut blev det mat ändå, ganska ok gratäng men fortfarande lite för fast. Jag hällde resterna av gratängen i en avlång sockerkaksform, hällde på mer grädde och kastade in kalaset i ugnen. Efter ytterligare 20 minuter tog jag ut en kletig härlig gratäng. Dock smakade den lite matos…

p.s brandvarnaren började tjuta flera gånger under den här matlagningsorgien. Jag vet inte om det berodde på röken eller på min usla köksvana. d.s

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar